مقدمه

باتوجه به جایگاه ممتاز ایران در ارتباطات و مبادلات تجاری بین‌‌‌‌‌المللی به دلیل دسترسی به آب‌‌‌‌‌‌‌های آزاد و واقع شدن در مسیر کریدورهای بین‌المللی، بخش حمل و نقل بین المللی شرکت ترکیب حمل و نقل با برخورداری از مزیت توانمندی و امکانات حمل ترکیبی(چند وجهی) به منظور افزایش سهم خود در بازارهای بین‌المللی فعالیت‌های خود را توسعه داده است.

شرکت رسان ریل پارس در خرداد ماه سال ۱۳۹۸ با سرمایه‌گذاری مشترک سه شرکت ترکیب حمل و نقل و شرکت راه‌آهن حمل و نقل(وابسته به موسسه صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران) و همچنین شرکت بهینه ترابرآژور تأسیس گردید. این شرکت با بهره‌مندی از توانمندی‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد سهامداران خود در حوزه حمل ونقل ریلی بین‌المللی و حمل و نقل ترکیبی و با ایجاد مزیت رقابتی از طریق هم‌افزایی درحال حاضر کلیه خدمات حمل و نقل ریلی بین‌المللی(واردات، صادرات و ترانزیت) از قلمرو جمهوری اسلامی ایران به کشورهای CIS، ترکیه و چین از کلیه بنادر، باراندازها، مراکز تولیدی و اقتصادی ایران را انجام می‌دهد.

کریدور شمال- جنوب

کریدور حمل و نقل شمال – جنوب از جمله ده کریدور ترانزیتی ریلی و ترکیبی تعریف شده در نشست کشورهای عضو اتحادیه اروپایی در هلسینکی در سال ۱۹۹۲ است که به عنوان شاهراه ترانزیتی شماره ۹ میان سه کشور ایران، روسیه و هند به تصویب رسید. توافقنامه این کریدور نیز در سپتامبر سال ۲۰۰۰ میلادی بین سه کشور یاد شده به عنوان مؤسسان کریدور شمال- جنوب در سن پترزبورگ به امضا رسید. در این کریدور قاره­های آسیا و اروپا به همدیگر پیونده داده شده و ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه را از طریق ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا برقرار می‌سازد.

 
وضعیت فعلی کریدور

با توجه به اهمیت حمل ریلی بار، محور قزوین – رشت – آستار تنها گسستگی این مسیر بشمار می‌رود که احداث راه‌آهن قزوین – رشت – انزلی – آستارا به عنوان یکی از پروژه‌های مهم راه آهن ج.ا. ایران، حلقه مفقوده کریدور شمال –جنوب را تکمیل می­کند. براساس توافقات انجام شده تا زمان تکمیل شدن مسیر ریلی، ترانزیت بار به صورت ترکیبی توسط شرکت ترکیب حمل و نقل در این کریدور انجام خواهد گرفت. به این ترتیب که بار پس از رسیدن به بندرعباس با حمل و نقل ریلی تا قزوین منتقل شده و از قزوین تا آستارای آذربایجان با کامیون حمل و سپس از طریق ریل به مقاصد مورد نظر ارسال می‌گردد. لازم به ذکر است که

در حال حاضر سالیانه تناژ قابل توجهی بار از طریق دریای عمان به دریای سیاه و از آنجا از مدیترانه به سمت روسیه می‌رود که این مسیر طولانی و با صرف هزینه زیادی است به طوری‌که زمان سیر کشتی‌ها در این مسیر حدود ۴۰ روز از مومبای هند به مسکو در روسیه است و با عملیاتی شدن این کریدور به روش حمل ترکیبی زمان ترانزیت بار از بنادر جنوب به مسکو ۱۴ روز و به سمت هلسینکی فنلاند ۱۷ روز طول می‌کشد.

جایگاه شرکت ترکیب حمل و نقل در کریدور شمال- جنوب

باتوجه به جایگاه ممتاز ایران در ارتباطات و مبادلات تجاری بین‌‌‌‌‌المللی به دلیل دسترسی به آب‌‌‌‌‌‌‌های آزاد و واقع شدن در مسیر کریدورهای بین‌المللی، بخش حمل و نقل بین المللی شرکت ترکیب حمل و نقل با برخورداری از مزیت توانمندی و امکانات حمل ترکیبی(چند وجهی) به منظور افزایش سهم خود در بازارهای بین‌المللی فعالیت‌های خود را توسعه داده است. درحال حاضر این شرکت با حمایت راه آهن ج.ا.ا به عنوان نماینده کشور ایران، ضمن انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با شرکت‌های RZDL روسیه و ADY Express  آذربایجان عهده‌دار اجرای پروژه‌های حمل محمولات ریلی، جاده‌ای و ترکیبی درکریدور بین المللی شمال – جنوب می‌باشد. لازم به ذکر است با پیگیری‌ها و اقدامات انجام شده و رفع موانع گمرکی و عملیاتی، در سال ۲۰۱۶ شرکت ترکیب حمل و نقل با همکاری راه آهن‌های آذربایجان و روسیه اولین قطار باری آزمایشی در مسیر بمبئی هند – بندرعباس – آستارا – مسکو را راه اندازی نمود.

تعرفه های ترجیحی حمل بار در کریدور شمال جنوب در سال ۲۰۱۷

در آخرین اجلاس سه جانبه راه­آهن ایران، روسیه و آذربایجان به منظور فعال‌سازی کریدور شمال – جنوب، تعرفه‌ها برای حمل کانتینری بار ترانزیتی در این کریدور ۵۰ درصد کاهش یافته و با موافقت کشور آذربایجان، عوارض گمرکی نیز برای ورود کامیون‌های مسیر شمال- جنوب به این کشور حذف گردیده است.

اسناد حمل و نقل بین المللی

شرکت ترکیب حمل و نقل ضمن انعقاد توافقنامه‌ها و قراردادهای تجاری با فورواردرهای مهم و شناخته شده در داخل و خارج کشور کلیه خدمات مربوط به حمل انواع کالاهای ترانزیتی، صادراتی و وارداتی را انجام می‌دهد.

این شرکت با در اختیار داشتن امکانات حمل ترکیبی(چند وجهی) و سوابق درخشان در انجام عملیات حمل ترکیبی یکی از شرکت‌های معتبر و توانمند در این صنعت بوده و در سال ۱۳۹۵ اولین پروژه حمل کالای ترانزیتی در مسیر کریدور شمال – جنوب را در ایران انجام داده است. اکنون شرکت ترکیب حمل و نقل با داشتن امکانات لازم و تجربه و توانایی‌های کافی و بهره‌مندی از حمایت راه‌آهن ج.ا.ا.، به عنوان نماینده کشور ایران عهده‌دار اجرای پروژه‌های حمل محمولات ریلی، جاده‌ای وترکیبی درکریدور بین المللی شمال – جنوب می‌باشد.

در این راستا شرکت، آمادگی انعقاد قراردادهای حمل ترانزیتی، صادراتی و وارداتی کلیه کالاها را از مبدا ایران به کشورهای روسیه، آذربایجان، گرجستان، ترکیه، حوزه دریای بالتیک،  اروپا و همچنین کشورهای حوزه CIS و شرق آسیا و بالعکس با تضمین تامین انواع واگن مورد نیاز را دارد.