رهبر معظم انقلاب سال تازه را سال جهش تولید نامگذاری فرمودند.
به نظر می رسد که استعداد رشد جهشی در اقتصاد ایران فراهم است و این گونه نیست که برای رشد جهشی تولید، چه تولید کالا و چه تولید خدمات در ساختار اقتصادی کنونی ایران ناگزیر به سرمایه گذاری های هنگفت باشیم.
خوشبختانه زمینه های خوبی برای رشد جهشی به ویژه از منظر افزایش بهره‌وری سرمایه‌گذاری های موجود و البته با به کارگیری فناوری های جدید و تسهیل در شرایط فعالیت در اقتصاد ما وجود دارد.
باید این واقعیت تلخ را پذیرفت که بیشتر بخش های اقتصاد کشور اعم از صنعت، معدن کشاورزی و ساختمان در سطوح بسیار پایین عملکردی نسبت به ظرفیت و توانمندی بالقوه خود فعالیت می کنند. به همین دلیل است که معتقدیم امکان رشد جهشی در بخش های مختلف اقتصاد ایران از محل بهره‌وری و بدون سرمایه گذاری های کلان و صرفا از محل تغییر و اصلاح تنظیمات سیاست گذاری و مقداری کار نرم افزاری و تحلیل های مبتنی بر دانش فراهم است.

برای اینکه شاهد جهش تولید در اقتصاد کشور باشیم حتما باید بپذیریم که بخش حمل و نقل هم لازم است بهره وری خود را افزایش دهد و عملکردش را نسبت به ظرفیت بالقوه ای که برایش ایجاد شده است به شکل جهشی رشد دهد. در واقع ما باید شاهد جهش تولید خدمات حمل و نقل و لجستیک باشیم و برای تحقق اهداف جهشی در لجستیک و حمل و نقل، تأکید می کنیم که نیاز به سرمایه‌گذاری های عمده وجود ندارد و همین سرمایه گذاری های انجام شده تا کنون و دارایی های موجود را هم می‌توان با تدبیر و سطح فناوری و دانش بالاتری به کار گرفت. در جهش سطح خدمات حمل و نقل لازم است که تنظیمات سیاست گذاری و ارتباط بین نهادهای حاکم بر بخش حمل و نقل هم با این هدف همراهی کنند.
مجموعه شرکت های تابعه موسسه صندوق پس انداز راه‌آهن عمدتاً در حوزه حمل و نقل و لجستیک فعال هستند و همچنان که در سال های گذشته موفق شدند که بهره‌وری سرانه ناوگان را هر سال نسبت به سال قبل رشد دهند و به معنای واقعی کلمه، هر سال جهش بهره وری داشتند، امسال هم برنامه‌ریزی شده که برای تحقق هدف جهش تولید نسبت به افزایش بهره وری دارایی های موجود در بخش حمل و نقل و لجستیک اقدام کنند و حتما با توجه به رویکرد مهم و جدی اتخاذ شده از سوی رهبر معظم انقلاب و دولت محترم مجدانه در این زمینه ساعی و ان‌شاءالله عامل خواهیم بود. امیداریم که با این شیوه بتوانیم بهای تمام شده و کیفیت خدمات حمل و نقل را در سطح بسیار مناسبی برای مجموعه مشتریان بخش حمل و نقل ریلی نگه داریم.

نویسنده: دکتر سبحان نظری، مدیر عامل شرکت ترکیب حمل و نقل

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *