عملکرد بخش واگن های باری راه آهن قبل و بعد از شیوع ویروس کرونا نوسانات بسیاری داشته که عمده این نوسانات صعودی بوده اند.

به گزارش تین نیوز، در گزارشی که توسط گروه سیاست گذاری و پایش کسب و کار انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل  ریلی و خدمات وابسته تهیه شده است؛ تمامی عملکردها براساس تن کیلومتر طی شده کل، تناژ بار بارگیری شده، متوسط سیر بار در شبکه و تعداد واگن بارگیری شده، مقایسه شده اند.

بر این اساس مجموع تناژ بار بارگیری شده از اسفند ۹۷ الی خرداد سال گذشته ۱۶۳۲۲ هزار تن بوده و در مدت زمان اسفند ۹۸ تا خرداد سال جاری که با شیوع کرونا همزمان شده است، ۱۶۳۴۴ هزار تن است. این آمارها بیانگر رشد ۰٫۱۳ درصدی در این بخش است.

در مقایسه عملکرد بخش باری راه آهن، براساس تن کیلومتر طی شده کل، مجموع تن کیلومتر طی شده از اسفند ۹۷ تا خرداد ۹۸، مقدار ۱۱۳۶۱ میلیون تن کیلومتر بوده که با رشد ۳٫۸۵ درصدی در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته به ۱۱۸۱۶ میلیون تن کیلومتر رسیده است.

متوسط سیر بار در شبکه در دوره سه ماهه اسفند ۹۷ تا خرداد ۹۸ در قیاس با سه ماهه اسفند ۹۸ تا خرداد سال جاری، ۳٫۸ رشد داشته است. سیر بار در شبکه در سه ماهه اول ۲۷۸۱ کیلومتر و در دوران شیوع ویروس کرونا ۲۸۹۱ کیلومتر بوده است.

در بازه اسفند ۹۷ تا خرداد ۹۸، ۲۵۳۶۶۶ واگن و در زمان شیوع ویروس کرونا در کشور ۲۵۴۴۵۳ واگن در بخش باری بارگیری شده اند. این میزان نشان از رشد ۰٫۳ درصدی در تعداد واگن های بارگیری شده دارد.

در بخش دیگری بهره وری واگن های باری طی سال های ۸۳ تا ۹۸ براساس آمارهای ماهنامه و سالنامه راه آهن جمهوری اسلامی بررسی شده اند.

photo_2020-07-20_12-59-57

سیر صعودی این بهره وری که در سال های ۹۴ الی ۹۷ شیب تندتری به خود گرفته، دلایل متعددی داشته است. عرفان قربانعلی در توضیح این سیر صعودی گفت: افزایش واردات، صادرات و ترانزیت با استفاده از حمل ریلی و اعتصاب های کامیون داران از جمله دلایل عمده این موضوع بوده است. علاوه بر این افزایش تقاضا در صنایع داخلی و رشد کرایه حمل جاده ای نسبت به ریلی از جمله دلایل افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش بهره وری در صنعت ریلی نیز بوده است.

ضمن اینکه استفاده از سیستم واگن پول میان برخی شرکت ها و سیستم بازاریابی منسجم تر در شرکتها، افزایش تعداد قطارهای برنامه ای و برنامه‌ریزی دقیق‌تر در سیر و حرکت راه‌آهن هم روی افزایش بهره وری بی تاثیر نبوده است.

 روند صعودی بهره وری واگن ها تا سال ۹۷، به میزان ۱۴۰۰۰۰۰ تن کیلومتر رسیده بود که در سال گذشته با یک سیر نزولی به عدد ۱۳۰۰۰۰۰ تن کیلومتر کاهش یافت. قربانعلی از دلایل عمده ی این سیر نزولی در سال ۹۸ به بسته شدن مرزهای ریلی و عملا حذف بارهای بین المللی (واردات، صادرات و ترانزیت) به دلیل شیوع ویروس کرونا و همچنین تعطیلی برخی معادن و صنایع داخلی در اسفندماه نیز اشاره کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *