حسین خوشدل مدیر برنامه ریزی و فناوری اطلاعات شرکت ترکیب حمل و نقل در گفت و گو با روابط عمومی موسسه صندوق پس انداز کارکنان راه آهن، با بیان اینکه این بخش به عنوان یکی از کلیدی‌ترین واحدهای شرکت و در راستای اهداف شرکت اقدامات مختلفی را انجام می‌دهد، افزود: این واحد به صورت مستمر با واحدهای بازرگانی، سیر و حرکت، تعمیرات و مالی تعامل مستقیم دارد و از سالهای گذشته تلاش در به روز رسانی اقدامات خود دارد.
او افزود: فعالیت‌های مدیریت برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات در شرکت ترکیب حمل و نقل به دو دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شود، فعالیت‌های روزانه و فعالیت‌های مقطعی.
او در تشریح فعالیت روزانه واحد برنامه ریزی و فناوری اطلاعات گفت: یکی از فعالیت‌های روزانه این واحد تهیه گزارش‌های عملکرد شرکت به صورت روزانه از بیش از ۴ سال گذشته است. در این گزارش، بیش از ۵۰ شاخص عملیاتی و مالی شرکت از جمله مبلغ فروش، تن- کیلومتر، تناژ، سرانه درآمد و میزان بهره‌وری واگن‌ها و … بر اساس بودجه مصوب مؤسسه صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن قیاس می شود و در اختیار مدیرعامل و مدیران مجموعه قرار می‌گیرد.
خوشدل اضافه کرد: چنانچه شاخص‌ها و آمارهای گزارش، نشان دهنده عقب بودن از برنامه مصوب باشد بازخورد آن به مدیرعامل و مدیران مجموعه داده می‌شود تا به ریشه‌یابی مشکل پرداخته شود. علاوه بر این، در این گزارش‌ها سوددهی شرکت مرتباً مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و به صورت مداوم، بازبینی و جهت بهبود شاخص‌ها با مشورت واحدهای دیگر، برنامه عملیاتی ارائه می شود.
مدیر برنامه ریزی و فناوری اطلاعات شرکت ترکیب حمل و نقل در ادامه بیان کرد: از دیگر فعالیت‌های این واحد، ارسال گزارش‌های هفتگی مورد نیاز مؤسسه صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن است و در واقع، این واحد به صورت مستمر گزارش‌های مقطعی هولدینگ را تهیه و ارسال می کند.
او یادآور شد: جدای از گزارش‌ها، یک بخش جدا نشدنی این واحد، حوزه‌ی فناوری اطلاعات است. این واحد تمامی موارد مربوط به فناوری اطلاعات را به صورت مداوم رصد کند، به شکلی که کوچکترین خللی در سیستم و نرم‌افزارهای پرسنل ستادی و عملیاتی وارد نشود و به صورت مرتب به روز رسانی شوند که به لطف خداوند این مهم تا به امروز محقق شده است.
خوشدل اضافه کرد: این فرآیندها شامل به روز رسانی سخت‌افزار و نرم‌افزارهای سیستم‌ها و شبکه داخلی شرکت، برقراری امنیت شبکه و بکاپ گیری روزانه است که باعث ایجاد حاشیه امن، جهت اطمینان خاطر در صورت بروز مشکلات غیر قابل پیش‌بینی شده و منجر به حفظ اطلاعات و داده‌ها می‌گردد. همچنین به دلیل وابستگی نرم‌افزارهای واحدهای سیر و حرکت، بازرگانی و سیستم اتوماسیون و لزوم پیوستگی ارتباط با نمایندگی‌ها و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، اتصال یکپارچه و بدون قطعی به اینترنت مورد نیاز است که مسئولیت این مهم نیز بر عهده این واحد است.
او تاکید کرد: به روز رسانی وبسایت و اطلاع رسانی اخبار و اقدامات صورت گرفته در شرکت و معرفی به مشتریان و ذی نفعان نیز بر عهده واحد مذکور است.

مدیر برنامه ریزی و فناوری اطلاعات شرکت ترکیب حمل و نقل در ادامه در تشریح فعالیت‌های مقطعی واحد متبوع خود گفت: در بخش فعالیت‌های مقطعی اقدامات متفاوتی صورت می‌گیرد که در ادامه به شرح برخی از آنها می‌پردازیم: واحد برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات، در سال گذشته به درخواست هلدینگ و تفویض اختیار مدیرعامل، توانست تلاش‌های مهمی جهت پیاده‌سازی سیستم مدیریت دانش در شرکت انجام دهد. در همین راستا کمیته دانش در شرکت تشکیل گردید و پس از آموزش در این خصوص، دانش مربوطه توسط واحدهای مختلف جمع‌آوری گردید و در بستر شبکه در اختیار تمامی پرسنل شرکت قرار گرفت و منجر به دسترسی سازمان‌یافته و سریع به بخشی اطلاعات و دانش‌های موجود در شرکت گردید. این فرآیند با سرعت و دقت خوبی در حال ادامه است.
خوشدل بیان کرد: از دیگر اقدامات مقطعی و مهمی که در این واحد انجام می‌گردد بحث بهبود مستمر سیستم‌ها و روش‌ها در نظام مدیریت کیفیت (ISO) است. همچنین تهیه گزارش‌های هیئت مدیره، گزارش‌های مجامع عمومی و همچنین گزارش‌های خاص درخواستی مدیریت محترم عامل از جمله وظایف محوله به این واحد است که به صورت مقطعی انجام می‌گردد.
او تاکید کرد: بخش مهمی از فعالیت‌های تحقیق و توسعه نیز بر عهده این واحد بوده به شکلی که درخواست تحقیق روی موضوعی خاص پس از روشن شدن اهمیت آن، توسط مدیرعامل به واحد ابلاغ و نتیجه آن مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
خوشدل با تاکید بر اهمیت فناوری اطلاعات در مدیریت فرآیندها و تسهیل نمودن کار روزانه پرسنل، اضافه کرد: واحد برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات شرکت ترکیب حمل و نقل در سال ۱۴۰۰ قصد دارد تا با استفاده از بهبود فرآیندها و تعریف آن در سیستم اتوماسیون شرکت، مواردی از جمله ساعات تردد پرسنل، مرخصی‌ها، درخواست خرید و دیگر موارد مشابه که در شرایط فعلی به صورت کاغذی تکمیل می‌گردد، به شکل فرآیندهای اتوماسیونی تعریف و از حالت کاغذی خارج نماید.
او در پایان گفت: بهبود سیستم‌ها و روش‌ها در این واحد می‌بایست به صورت مداوم انجام پذیرد و این موضوع، بسترساز پیشرفت شرکت در حوزه‌های مختلف می‌باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *