امین پوربرخورداری، مدیرعامل شرکت رسان ریل پارس در گفتگو با روابط عمومی مؤسسه صندوق پس انداز کارکنان راه آهن، از فعالیت های صورت گرفته این شرکت مطالبی را عنوان نمود که به شرح زیر می‌باشد:

از آنجایی که صنعت حمل و نقل دردهه‌های اخیر با یک فناوری مهم به ‌نام کانتینر با مزایای فراوان در مقایسه با سایر روش‌های حمل روبرو بوده است به نحوی که درحال حاضر بسیاری از بنادر تجاری و یا ترمینا‌ل‌های لجستیکی بزرگ دنیا دارای سیستم حمل و نقل کانتینری مدرن و پیشرفته هستند؛ بنابراین با انقلابی که کانتینر در حمل کالاها ایجاد و جایگاه خود را در صنعت حمل و نقل به ویژه در حمل ترکیبی تثبیت کرده و توسعه فعالیت‌های لجستیکی از طریق حمل و نقل کانتینری از اهمیت بالایی برخوردار است. با نگاهی به تجربه موفق کشورهای دیگری که در حمل و نقل ریلی چه از لحاظ زیرساختی و شبکه ریلی و چه از لحاظ بهره‌وری در دنیا سرآمد هستند و همچنین با بررسی کریدورهای بین‌المللی ریلی عبوری از ایران مانند کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال – جنوب و یا قطار کانتینری چین – ایران در میابیم که حمل تخصصی محمولات کانتینری در شبکه ریلی موضوعی ثابت شده و ممتاز در صنعت حمل و نقل بوده و همواره مبنای مطالعات، مذاکرات و پروتکل‌های مصوب بین کشورها می‌باشد. از سوی دیگر توسعه صنعت ریلی و ترانزیتی کشور یکی از مواردی است که طی سال‌ها همواره مغفول مانده است؛ این در شرایطی است که بسیاری معتقدند صنعت حمل‌ونقل و ترانزیت اصولا صنعتی بسیار سود‌ده بوده و حتی می‌تواند از صنعت نفت و گاز و گردشگری که امروزه سرآمد توسعه و اقتصاد کشور به شمار می‌رود نیز سود بیشتری برای کشور داشته باشد. همین موضوع با موقعیت خاص جغرافیایی کشورمان لزوم توسعه صنعت حمل‌ونقل را بیش از پیش کرده است. حمل و نقل بین‌المللی به ویژه ترانزیت کالا علاوه بر درآمدزایی و رشد اقتصادی که خواهد داشت به دلیل گره زدن اقتصاد سایر کشورها به امنیت کشور ما این امر می‌تواند باعث ثبات هرچه بیشتر امنیت ملی نیز بشود. به عبارتی نقشی که ترانزیت کالا علاوه بر درآمدزایی و رشد اقتصادی خواهد داشت به دلیل گره زدن اقتصاد سایر کشورها به امنیت کشور ما این امر می‌تواند باعث ثبات هرچه بیشتر امنیت ملی نیز بشود. وقتی ترانزیت در کشورمان فعال بشود کشورهای ذینفع به سختی می‌توانند این مسیر را نادیده بگیرند و تغییر مسیر ترانزیتی نیز برای آنها بسیار هزینه‌بر خواهد بود. با توجه به شرایط خاص کشورمان و تحریم‌ها در حال حاضر ترانزیت از مسیر ایران بسیار بااهمیت است. بنا بر مطالب پیش‌گفته موضوع حمل کانتینری به ویژه در حمل و نقل ریلی بین‌المللی به عنوان منشأ ایده تأسیس شرکت رسان ریل پارس قرار گرفت و در خرداد ماه سال ۱۳۹۸ شرکت حمل و نقل ریلی بین‌المللی رسان ریل پارس با تمرکز بر حمل و نقل کانتینری با مشارکت دو شرکت ترکیب حمل و نقل به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه موسسه صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن، با دراختیار داشتن بیش از ۶۰۰ دستگاه واگن لبه کوتاه و مسطح که مناسب حمل کانتینری بوده و تجربیات ارزنده‌ای نیز در حمل و نقل ترکیبی دارد و همچنین شرکت خصوصی بهینه ترابرآژور به عنوان یکی از شرکت‌های فورواردری موفق در حمل و نقل ریلی به ویژه در حوزه کشورهای CIS و  روسیه و آشنا به بازار این صنعت، تأسیس گردیده است. شروع فعالیت این شرکت با نگاه ملی و با هدف توسعه حمل و نقل ریلی بین‌المللی با استفاده از ناوگان ایرانی نیز بسیار حائز اهمیت است.

فارغ از اقدامات انجام شده در خصوص ثبت شرکت، تجهیز دفتر، تأمین نیروی انسانی در دفتر مرکزی و نمایندگان، دریافت پروانه فعالیت و مجوز فعالیت از گمرک ج.ا.ا. در سال گذشته، تا کنون با سرمایه‌گذاری انجام شده تعداد ۱۲۰ دستگاه کانتینر نیز خریداری شده است. علاوه بر این با در نظر گرفتن مأموریت شرکت و به دلیل قابلیت مسیر ایران در حوزه حمل و نقل بین‌المللی با مطالعه بازار و بررسی مبادلات تجاری بین کشورهای اطراف، چندین مسیر و جریان بار هدف‌گذاری و در همین راستا مذاکرات و تنظیم توافقنامه‌های همکاری با راه‌آهن‌های کشورهای همسایه به ویژه راه آهن ترکیه و همچنین شرکت‌های فورواردر ریلی خارجی نیز انجام گرفته است. اهم فعالیت‌های عملیاتی انجام شده به شرح ذیل می‌باشد:

۱) با توجه به اهمیت مبادلات تجاری فی‌مابین ایران و ترکیه، در ابتدای امر مذاکرات زیادی با راه آهن ترکیه انجام گردید که در نهایت با همکاری راه آهن ایران نرخ حمل در مسیر ایران – ترکیه با امضای سه توافقنامه در طی یکسال گذشته اصلاح و در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از ناوگان ایرانی و سیر تا ایستگاه‌های داخل کشور ترکیه از جمله مواردی است که با پیگیری‌های این شرکت و با همکاری راه‌آهن‌های ایران و ترکیه نیز صورت پذیرفته است.   

۲) با توجه به موارد اشاره شده از آنجایی که حمل کانتینری و استفاده از ناوگان ایرانی در مسیرهای بین‌المللی از اهداف اصلی این شرکت بوده است، در سال گذشته مکاتبات و جلسات کارشناسی زیادی با راه‌آهن ایران انجام گرفت که در نهایت پیشنهاد نرخ ترجیحی حمل کانتینری در مسیر ایران ویژه واگن‌های ایرانی(مصوبه ۱۲۳۶۷۶/ص۱۰۰ مورخ ۹۹/۱۱/۱۶ راه آهن) مورد تصویب هیئت مدیره راه‌آهن قرار گرفت.

۳) پس از انجام توافق بین راه‌آهن ایران و ترکیه با ارتباطی که با یک شرکت لجستیکی از کشور چین برقرار گردید موضوع ادامه مسیر قطار کانتینری چین – ایران به راه‌آهن ایران و ترکیه نیز توسط این شرکت ارائه گردید که در نهایت منجر به برگزاری اجلاس ۵ جانبه در آنکارا و تصویب پروتکل کریدور چین به اروپا و ترکیه که به عنوان احیای راه ابریشم ریلی(کریدور ریلی چین – ترکیه از مسیر ایران) از آن یاد می‌شود گردید.

۴) حمل کود مایع اوره آمونیوم UAN، محصول صادراتی پتروشیمی شیراز به آدانا ترکیه با استفاده از نصب فلکسی تانک در کانتینر و با بهره‌گیری از واگن‌های ملکی ایرانی از اواخر سال گذشته آغاز و تا کنون ادامه دارد. این عملیات برای اولین بار در حمل ریلی بین‌المللی ایران صورت گرفته و بنا به اظهارات مسئولان پتروشیمی شیراز با در نظر گرفتن نرخ و شرایط حمل استفاده از حمل کانتینری ریلی امکان صادارت این محصول را فراهم آورده است. صادرات این محصول با حمل دریایی و یا جاده‌ای توجیه اقتصادی ندارد.

۵) در زمان شیوع ویروس کرونا و با بسته شدن مرزهای جاده‌ای ایران – ترکیه، بنا بر اعلام نیاز مشتریان حمل ۳۰ دستگاه کانتینر چهل فوتی حاوی کالاهای مواد اولیه دارویی و غذایی از کشورهای اسپانیا، آلمان و ایتالیا به صورت کاملا ریلی تا مقصد تهران برنامه‌ریزی و عملیاتی گردید.     

۶) حمل بیش از ۱۰۰ دستگاه کانتینر یخچالی محموله موز از مبدأ مرسین ترکیه به مقصد تهران و تحویل درب سردخانه صاحب کالا نیز از جمله فعالیت‌هایی بود که طی چند ماه گذشته و برای اولین بار در راه‌آهن ایران توسط شرکت رسان ریل پارس صورت گرفت.  

به لطف خداوند و به پشتوانه حمایت سهامداران، شرکت رسان ریل پارس علی‌رغم مدت زمان کمی که از تأسیس آن می‌گذرد و علی‌رغم کلیه محدودیت‌ها و چالش‌های فعالیت‌های حمل و نقل بین‌المللی در کشور توانسته است از ابتدای سال جاری که فعالیت‌های عملیاتی خود را آغاز کرده است با عبور از بودجه سالانه پیش‌بینی شده به سود آوری رسیده و طی نه ماه گذشته حمل  بیش از ۲۰ هزارتن کالا را با ۴۷ میلیون تن کیلومتر انجام دهد. 

در انتها لازم به ذکر است به اهداف در نظر گرفته شده برای شرکت رسان ریل پارس در آینده اشاره گردد. امیدواریم با افزایش سرعت ارائه و بهبود کیفیت خدمات و همچنین با برقراری ارتباط و ایجاد رابطه کاری مستقیم با راه آهن‌های کشورهای همسایه بتوانیم ضمن حفظ و توسعه سهم این شرکت در بازار با بهره‌گیری از راهکارهای نوآورانه و با به کارگیری کانتینرهای ویژه مانند کانتینرهای یخچالی، ایزوتانک و فله در بازارهای بین المللی به مشتریان داخلی و خارجی خدمات منحصر به فردی ارائه دهیم. علاوه بر این در آینده نیز مشارکت با شرکت‌های بین‌المللی صاحب نام در این عرصه و یا حتی سرمایه گذاری مشترک در کشورهای منطقه با هدف توسعه فعالیت‌ها را در نظر گرفته‌ایم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *