مدیر عامل شرکت ترکیب حمل و نقل وابسته به مؤسسه صندوق پس انداز کارکنان راه‌آهن، شرکت‌های حمل و نقل ریلی باری را حلقه مهمی از زنجیره ارزش صنعت فولاد دانست که به علت عدم توجه این صنایع، به شدت ضعیف شده است.

به گزارش تین نیوز، سبحان نظری در پادکستی که در کانال «بورس امروز» منتشر شد، گفت: صنعت حمل و نقل بار ریلی تقریباً ۴ هزار میلیارد تومان فروش خدمات دارد که کل سودی که این صنعت  شامل ۳۰ شرکت واگن دار ریلی بار و ۶ تا هفت شرکت لکوموتیودار کسب می‌کند در نهایت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان است.

او افزود: این بدان معنی است که سود خالص پس از کسر مالیات صنعت حمل و نقل ریلی در بخش بار  ۳٫۵ تا ۴ درصد است.

این مقام ادامه داد: این د رحالی است که فروش فولاد مبارکه در سال ۹۷ ۲۲ میلیارد تومان و سود خالص این شرکت پس از کسر مالیات ۱۲ میلیارد تومان بود که اگر سود شرکت‌های فولاد خوزستان، ذوب آهن، و .. . را کنار هم قرار دهیم ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان سود خالص این شرکت‌هاست که بخشی از آن به جیب سهام‌داران و بخش دیگری به جیب مشتریان داخلی و خارجی می‌رود.

به گزارش تین نیوز، مدیر عامل شرکت ترکیب حمل و نقل خاطرنشان کرد: اگر تنها بخشی از این سود که حاصل یارانه‌دهی فراوان و کمرشکن سرمایه‌گذاران ریلی به صنعت فولاد است به حمل و نقل ریلی برنگردد نتیجه همان می‌شود که طی این ۱۴ یا ۱۵ سال رخ داده است.

نظری گفت: در مدتی که از  خصوصی‌سازی حمل و نقل ریلی باری دارد می‌گذرد شاهد این هستیم که تعداد واگن‌های کشور در نهایت ۱۵ درصد یعنی به‌طور متوسط سالی یک درصد اضافه شده آن‌هم توسط خود فولادی‌ها چون به هر حال آنها مجبور به حمل بارشان هستند.

وی افزود: چنین سوددهی در زنجیر کارخانه فولاد و معدن وجود دارد اما حلقه واسطی که این‌ها را با حمل به هم ربط می‌دهد خیلی ضعیف شده است.

او بیان کرد: بارها هشدار داده شده که باید به این حلقه رسیدگی شود و هیچ راهی جز این که خود صنایع فولادی و معدنی به آنها رسیدگی کنند وجود ندارد.

به گزارش تین نیوز، مدیر عامل شرکت ترکیب حمل و نقل تاکید کرد: دولت بودجه‌ای ندارد که بخواهد به این بخش یارانه به صورت مشوق و حق دسترسی و … بدهد.

نظری گفت: بنابراین اگر از ۱۲ هزار میلیارد تومانی که فولاد مبارکه سود کرده، ۵۰۰ میلیارد تومان به صنعت حمل و نقل ریلی وارد می‌شد این یک علامت برای سرمایه‌گذاران این بخش محسوب شده و از این علامت خود فولادی‌ها کمال استفاده را می‌کردند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *