امین پوربرخورداری مدیرعامل شرکت رسان ریل پارس در گفت و گو با روابط عمومی موسسه صندوق پس انداز کارکنان راه آهن،  با اعلام خبر عبور نخستین محموله کانتینری از فنلاند به هند با عبور از ایران گفت: درصورتی‌که مروری بر نظام روابط بین الملل به ویژه از بُعد اقتصادی آن داشته باشیم به طور حتم به اهمیت ژئواکونومیک و ژئوپلیتیک پروژه‌های ارتباطی اقتصادی و در رأس آن موضوع حمل و نقل بین‌المللی پی خواهیم برد. بر این اساس لازم است کشورها به منظور بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های خود ضمن داشتن برنامه‌های جامع سرمایه گذاری مناسبی را نیز در این حوزه داشته باشند.

او افزود: مسیر ترانزیتی کریدور شمال – جنوب INSTC با محوریت ایران از جمله پروژه‌های منحصر به فردی است که بسیاری از کشورها از جمله هند و روسیه همواره فراتر از مسائل سیاسی، نگاه ویژه‌ای به آن داشته و با توجه به انگیزه افزایش روابط تجاری و دستیابی به بازارهای جدید بر توسعه هر چه سریع­تر این کریدور تأکید دارند. بنابراین می­توان انتظار داشت تا با فعال شدن این کریدور به عنوان حلقه تجارت میان آسیا و اروپا علاوه بر ایجاد فرصت‌های اقتصادی و پویایی بیشتر ژئواکونومیک منطقه، همگرایی منافع استراتژیک کشورهای مسیر نیز افزایش یافته و حتی در افقی فراتر منجر به تغییر ژئوپلیتیک در اوراسیا شود.

پوربرخورداری ادامه داد: در همین راستا راه‌‌آهن ج.ا.ا. ایران در چند سال اخیر تلاش نموده تا با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و با رفع موانع موجود روند فعال نمودن این کریدور استراتژیک را سرعت بخشیده و حمل بار در این مسیر را عملیاتی کند. با توجه عدم اتصال ریلی مسیر آستارا – رشت و پیچیدگی‌های حمل ترکیبی از لحاظ عملیاتی و گمرکی، انجام حمل ترکیبی در این کریدور از جمله تلاش‌های صورت گرفته توسط راه آهن ج.ا.ا. بوده تا بتوان تا زمان تکمیل شدن خط ریلی بندرعباس – آستارا و اتصال شبکه ریلی کشور به ایستگاه ریلی آستارا از مزایای این کریدور بهره‌مند شد.      

او گفت: در جدیدترین اقدام، شرکت رسان ریل پارس به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه موسسه صندوق پس‌انداز کارکنان راه آهن ج.ا.ا. با دستور و نظارت مستقیم مدیرعامل راه آهن ج.ا.ا. و همچنین حمایت‌های رئیس کل گمرک ایران توانسته است پروژه حمل ۳۲ دستگاه کانتینر محموله کاغذ از مبدأ هلسینکی فنلاند به مقصد بندر نهاواشوا در هند را با همکاری چند شرکت لجستیکی از کشورهای روسیه، آذربایجان و هند عملیاتی کرده که قطار حامل کانتینرها از مرز آستارا وارد کشور شده است. شرکت رسان ریل پارس فورواردری مسیر ایران از مبدأ آستارا تا مقصد نهایی در هند را به عهده داشته و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده عملیات حمل ترکیبی از آستارا تا رشت به صورت جاده‌ای و پس از انتقال کانتینرها به روی واگن در ایستگاه رشت، تا اسکله شهید رجایی در بندرعباس به صورت ریلی و پس از آن به وسیله کشتی به بندرنهاواشوا انجام خواهد داد. تلاش داریم تا با رفع موانع موجود کل عملیات حمل از هلسینکی فنلاند تا بندرنهاواشوا هند را طی ۲۲ روز انجام دهیم.  

مدیرعامل شرکت رسان ریل پارس یادآور شد: پس از حادثه اخیر در کانال سوئز اهمیت کریدور شمال و جنوب چه از لحاظ استراتژیک و چه از لحاظ کارایی اقتصادی بیش از پیش افزایش یافته و پیش‌بینی می­گردد علاوه بر کشورهای منطقه، سایر کشورهای پیشرفته نیز نگاه ویژه‌ای به این کریدور داشته باشند. به طور حتم با انجام این عملیات و افزایش جابجایی حجم بار ترانزیت در این مسیر نه تنها ایران را در موقعیت ویژه‌ای از نظر حمل و نقل بین المللی در سطح جهان قرار می‌دهد بلکه باعث افزایش امنیت و درآمد غیرنفتی برای کشور نیز خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *